F. Tóth Gergely
Hajnalig
Ismered talán az érzést, a nyomasztó paplant,
a sötét szobát és azt a fénysávot,
hol a cigaretta füstje vízbe oldódó festék,
s amely kettévág egy arcot:
hallgatom – és mondom – részre.
Ismerned kell a lassan ülepedő por szagát – mint a felkavart víz,
vagy két dobbantás közt feltörő emlék –
az üresség táguló terét, az öt éve végső
helyére tolt szék oltárszerűségét,
az ajtórés tömörített világát;
ki itt alszol, hagyj fel minden reménnyel.
Itt alszunk. Ketten, négy égtájt felosztva.
Elfordulva, másnak szólva, mint színész könnyei,
vagy szüleid sírja a Farkasrétiben.
Az első szó echó: az lesz hangosabb
a szomszédokat feltörő „önkiteljesítésben”.
Reggel majd nyalhatjuk, mint állat a sebét,
az önmagukba visszafordult hangokat
a szálkás parkettáról (ha túlcsordul az ágy).
De elkezdted: [...], te is tudod,
ez nem így van, [...] –
az alhatatlanság flipper-játéka
az utolsó szó jogáért.
Mellesleg elhagysz
Tegnap a kanapén aludtam.
Életemben először, de megtettem, szépen kérted,
hogy nincs kedved felébredni a mocorgásaimra.
Aztán a konyhában voltál:
motorikus mozdulatok, kávé,
arcodra ömlő reggeli fény,
egy-két munkába induló az utcán;
néztél ki az ablakon azzal a liftes szándékkal:
Üres szemeddel, leeresztett száddal
jelzed, hogy attól, hogy itt vagyunk szűk helyen,
ne legyen kényszerem bocsánatot kérni.
Aztán váltottunk, tied a fürdő, enyém a konyha.
Az ablaknak háttal álltam,
feléd, a fürdő felé.
Hogy kívántalak korábban még ilyenkor is,
amikor nem láttalak, de tudtam, hogy éppen ujjaidat
húzod végig melledtől a válladig,
a pánt megigazítása gyanánt.
Mintha nem én lennék, mintha nem te lennél,
csak holdra néző részei a kattanó zárnak.
Comments