Gergely Anna Jázmin
Huszonnyolc
I.
A nyakam megváltozott.
Vékonyabb lett.
Van rajta néhány új vonal
vízszintesen és bal oldalon
egy anyajegy, amit egy pár
pillanatra kullancsnak hittem.
Régebben nem féltem tőlük.
Azt mondta valaki,
hogy a sejtjeink
kábé hét év alatt
teljesen kicserélődnek.
Ez azt jelentené, hogy
a testemből semmi sem
marad ugyanaz.
Lényegében teljesen
más vagyok, mint voltam,
csak hasonló formában.
Valami huszonnyolc éve megírt
program szerint folyamatosan
újratermelem magam.
Mindig kicsit ráncosabban.
Emlékszem rá,
mikor attól féltem, hogy
én sosem fogok tudni
felnőttnek lenni.
Eltartani magam,
munkába sietni, egyedül
vigyázni a gyerekekre.
Egyedül élni, egyedül aludni.
II.
A kezemmel találkozom a legtöbbször.
Mindig tesz valamit – valahová.
Rendíthetetlenül pakol, rendet rak.
Ahol már rend van, átrendezi.
Folyamatosan kutat valami után,
vagy ír. Nyomokat hagy.
A nagynéném, Rita,
mikor kicsi voltam,
gondoskodva
a kezébe helyezte és
mosolygott rajta.
Rendszeresen rácsodálkozott,
milyen apró és puha.
És mégis arányaiban
nagy és húsos.
(Ilyenkor úgy éreztem,
ő tudja rólam a legtöbbet.
Hogy ő figyel a legjobban.)
A testvéreim nevettek,
mikor ökölbe szorítottam.
Azt mondták, nem tudom,
hogyan kell és kérték,
hogy csináljam újra.
Mindig csak nevetni akartunk.
Hát újra csináltam.
Ahol a csontjaik a bőr alól
hegyekként emelkedtek ki,
ott az enyémek
csak apró dombok voltak.
Minden alkalommal
azt a húst keresem rajta.
Ami olyan gondosan elfedte
a törekénységét, betakarta.
Apránként fogy el.
Az ujjaim megnyúltak és
kicsit görbék lettek.
Most szorítás nélkül is
látom a csontokat.
Bár a tenyerem széles maradt,
ha elsőre kell letekerni egy kupakot,
inkább átadom másnak.
Ha kézfogásnál erősen markolják
a kezem, megjegyzem.
Nagyobbra nőtt,
mint általában más lányoké.
Viccesen össze szoktam
mérni az övékkel.
Hátha valakiében az enyém
tűnik majd kicsinek.
A nővérem az egyetlen,
akinek éppen ekkora.
És most már a húgom.
III.
Számot kéne vetni.
Huszonnyolc év
egyszerre azt jelenti,
hogy a Föld már tízezer-
kétszázhuszonhétszer
körbefordult
a tengelye körül,
és azt, hogy én a légköréből
pontosan négyszer
újratermeltem magam.
Ha minden évben
tizenkét centit nő a hajam,
most három méter
harminchat lenne.
Az előbb fogtam egy ollót
és újabb nyolcat
levágtam belőle.
Nem mernék többet.
Így is megijedek,
hogy talán túl rövid,
és valamit
már megint elveszítek,
ami aztán hiányozhat.
Belekapaszkodom.
Mint a számokba.
Aztán elképzelem,
hogy az egészet eltüntetem,
és mikor megsimogatom
a kopasz fejem,
akkor is én leszek ott.
Amíg ebben
bizonytalan vagyok,
nem tudom megtenni.
A szépségembe is
belekapaszkodtam.
Félek elveszíteni.
IV.
Sötétszőke, fiatal nő,
zöldes szemekkel.
A bőre bársonyos.
Mikor kreolra barnul,
kontrasztként a hajában
szénához hasonlóvá fakul
néhány tincs.
A legfrissebb adatok alapján
testtömegindexe
huszonegy egész ötvenöt század,
tehát éppen a normál tartomány
mértani közepén helyezkedik el,
nőgyógyásza szerint “mintadarab”.
(Nem is tudja,
milyen munka van benne,
hogy ebben is kifogástalan legyen.)
“Közepesen fejlett és táplált
fiatal, jó általános állapotú nőbeteg.
Érdes alaplégzés, crepitatio,
pangás nem hallható.
Ritmusos, kellően ékelt
szívhangok.
Has, mellkas szintjében
puha, betapintható.
Éber, orientált,
tudata tiszta.
Diagnózis: szívritmuszavar.”
V.
Múlt héten,
azt hiszem, talán
megsértettek.
Azt mondta valaki,
- akit közelebb engedtem,
mint általában másokat -,
hogy szerinte
nem vagyok jól.
Én meg azt hittem,
ő nincs. Nevettem rajta.
Igazságtalan.
Azóta gondolkodom,
ezt hogyan kell érteni.
Alattomosan bekúszik
a pillanatok zárt ajtaján
alulról, és rám olvas,
vagy megkérdezi: “Hogy vagy?”
Félek, hogy igaza van.
Hogy lehet, hogy én
nem vagyok jól.
Bár nem hiszek benne,
hogy van ilyen.
Hogy azt, amim éppen van
és amennyi, a ” jól”-ban
és a “rosszul”-ban mérik.
Ha igazán hinném,
hogy nincs igaza,
és hogy nekem van,
mert én ismerem magam,
és hogy épp ezért
nem is számít, mit gondol,
és egyébként sincs már sehol,
nem is volt és nem is lesz,
az már azt jelentené,
hogy jól vagyok?
Számít.
A francba is.
Talán, mert épp
semmiben sem hiszek.
Vagy nem eléggé.
Pedig szoktam.
Talán ezt is
az előző sejtjeim
zsebében hagytam,
amik azóta
fogalmam sincs
hova tűntek,
mikor ezek az újak
lettek a helyükön,
amikkel csak most ismerkedem.
Akkor nem vagyok jól.
Nem is tudtam.
Hát akkor?
Mit tudom én.
Akkor csak hagyom magam
így forogni körbe a Nappal.
Felébredni minden nap reggel,
és este megkérni magam,
hogy most már aludjak el.
Gondolkodom azon,
ki van jól körülöttem.
Hátha mellé állhatok,
és egy könyvvel a fejemen
hozzámérhetem magam.
Vagy megkérdezném tőle,
szerinte én jól vagyok-e.
Vagy, hogy ő rosszul.
VI.
Azt hiszem,
a lelkem,
még ha valamiféle
sejtekből is áll,
nem cserélődik ki
az évekkel.
Mint a fa, kérgesedik.
Rétegeket növeszt magára.
Egyre nehezebb meglátni
az első vékonyka ágat,
ami volt,
vagy a magot középen,
ami azóta is
ragaszkodik hozzá,
hogy ugyanaz legyen.
Ha alma volt,
alma marad.
Ha megbetegszik,
nem hoz gyümölcsöt.
De amíg él, egy következő
nyáron újra teremhet.
Vizsgálhatjuk,
bár igazán nem hiszem,
hogy megtudom,
mitől lett beteg,
és hogy majd
mi gyógyítja meg.
Gergely Anna Jázmin 1996 nyarán született Szombathelyen hat testvér közül negyedikként. Jelenleg egy Budapest környéki új alternatív iskolában művészettanár. Drámapedagógiával, vizuális kultúrával és zenével foglalkozik. “Ha a művészet ágakra tagolódik, igazán a fa érdekel, amiből kinőnek.” Az írás 10 éve elsődleges kifejezőeszköze a hétköznapokban. “A szövegeken gondolkodom. Hogy miről is szólnak. Talán csak arról, amiről én hallgatok.” Nemrég jutott eszébe, hogy verseit nagymamája asztali gépénél messzebbre küldje.
Comments