A Nincs online folyóirat állandó reflexiós bázisa a Beltér, a Kritika rovat alrovata. A hetente kétszer megjelenő reflexiók a folyóiratban közölt verseket és prózákat szemrevételezik, maximum 300 szóban. Az így létrejövő szövegek célja, hogy az első impresszió erejével felhívja a figyelmet a textusok erősségeire és esetlegesen opciókat nyújtson a gyengeségek kiküszöbölésére. A Beltér kritikusai Tóth Ramóna Mirtill, Szabó Máté, Pinczési Botond és Szűcs Anna Emília.
Szabó Máté reflexiója
Pollágh Péter - Az Amishokért
„Magyar idő szerint éjszaka” – Térey János
„Miért nem pusztult ki, ahogy kérték?” – Márai Sándor
„Hányan vesztek el a harmincas éveikben!” – Kemény István
„Hittél a könnyü szóknak / fizetett pártfogóknak / s lásd, soha, soha senki /
nem mondta, hogy te jó vagy” – József Attila
Tudod, hogy nincs bocsánat.
Maradj velem, lélegezz, ismételd,
mondd utánam: nem én vagyok,
aki nem fizet meg.
„Már bocsánat, de ezt a hangot,
a vodkával, még kikérném.”
Csönd legyen. A csöndem legyél.
Levágott szakállad ott van a fiókban.
Ugye, hogy ott van?
Emlékszel?
„Nevetségesen festesz. A lassú vonattal jöttél Bicskéről?
Mi a faszt akarsz itt, miért élsz?
Hogy mersz kérni a nagymenő körúton?
Hogy mersz ragyogni? Lenyelted a Napot?
Kértél rá engedélyt? Majd adok én neked.
Majd mi keresztezünk a megfelelő egyeddel,
vérfrissítésnek kellesz,
nem bálványnak, nem jónak.”
Nem kell, hogy neked jó legyen
a csónak, maradj fölöslegesnek,
utolsónak. Maradj Szóvak. Jóvak.
Higgyék azt. Higgyék azt.
Ki ne akarná elhagyni Komárom megyét?
Egy bányavárost? Egy bányalyukat?
A banyát? A túl sok vörös csillagot?
Ki akarja itt ápolni a sebét?
„Nem hagyhatja el a megyét, aki nem tud rohadtul!”
Fekete szénhintőpor. Porhintés.
Ez az a megye, hol nem laknak hobbitok.
Laktak, csak levágták (őket).
Csonkolt megye, levágták az észak(j)át.
Elhajított kalap a Felvidék.
Észak az, ami nem olvad el.
De ránk olvadt az éjszaka.
Kozma. Karamell. Atya.
A rádiókat a Holdra hangolnám,
de depressziósak a készülékek.
Elmentek mind az űrhajók,
a tündék után lassan már
eltűnnek az Amishok (is).
„Betépve tudok minden szót”,
ezt is mondtad, vagy majdnem ezt.
A Szabaduló Napodon.
Amish vagy a metropoliszban, és nem találsz vissza.
Bár a Visszához még van is Isten.
(De ingyen Isten nincsen.)
Ne legyen igaza Ibsennek, ki ezt
írta le: „Peer, elvesztél örökre!”
Érted jött a Gomböntő. A keresztútnál kapott el?
Kikaptál? Miért nem bírtál többet?
Vagy csak elkapott? Vékony fotó lettél? Képmás?
Fületlen gomb leszel, újra kell öntetni.
Öntött vas: vashatos.
Nem kell mindig újratölteni.
23 kerület sok volt neked. Feloldódtál az éjszakában.
A túlkapásban. 22 vagy 23, ki hazudik? Dátum szerint
mondjad az igazit.
Van visszaút? Vagy csak visszavarrt út?
Van úgy. Van úgy.
Mondd az Amish-imát:
Libabőrös, sárga város;
nem tudtam, mit csinálok.
Arcot cseréltünk: annyira
fájt, hogy nem is látszott.
Ezek csak szavak, szavak a városból:
tépd a szót. Tépd és ásd el,
ne kallódjon el a nyelved alatt,
mint rongydobozos gyógyszer.
A felvidéki, mire leér a szavával,
meghal, és a szó itt marad. Itt dagad.
Lemond a szaváról, ami a városé lesz:
így épül, amit nem értesz.
Kávét ittál és olvastál egy lapot:
valami cikk volt a versköltészet céljáról,
de nem egyeztél meg vele.
Mért nem?
Kiszolgáltattad magad a pultossal, vagy a pultosnak:
na, melyik a pontos rag?
Elmentél a Városba, hogy halálra pártoljanak,
mint Adyt meg József Attilát. Miért?
Nem kolbászból, kígyókból van a kerítés.
Folyó cukor, sárga cukor, lámpacukor.
Elaggott szókat tudsz. Elaggott szókat viszel. Cipelsz.
Szárnyasokkal ciripelsz. Szintagmákkal. Szinkópákkal.
Van nálad egy szaloncukor, ami nem olvad el.
Levágott szakállad ott van a fiókban. Ugye, hogy ott van?
Németül mormolsz a sarokban egy gyertyaoltó, sötét
zsolozsmát; menjük a francba már, márkás mólón át.
Márkás cukrot fújsz magadra. A legesleget.
Ezt parfümnek hívják. Niche. Vintage. Eretnek.
Állandóan üvöltöttek veled, hogy ürítsd ki a zsebeidet.
Szórd el a fantázia fruttiját. Fújd el a fantasy-gyertyákat.
A fantázia (szél)forgóját pörgeted. Pán Péter.
Fiatal voltál, a jelen senkije, fényképezett a szemed.
Katt-Katt. De a vénséges vén rémfényképész elkapott.
Mattot adott, igaz? Nem ér a neved, igaz?
Elférsz egy pendrive-on.
Digitális urna: akaszd a nyakadba.
A vidékiek kukoricák, térdepelnek rajtuk,
felmorzsolják őket, aztán felszippantják.
És Rimbaud? Él-e még, néz-e még?
Fölkaptad a cukrot, és meg se álltál Párizsig.
Sárgavárosig. Paraszolvenciáig.
Hol kezdődik Permutáció?
Ez a vonat(ka) visz egyenesen Elíziumba.
Egy jó Amish addig elér.
Ott a cukrászdát is úgy hívják: Kedvenc.
Csak innen, Prolinéziából el.
Sárgaföld foglya. Jó vagy.
Nem tudom, élsz-e, testet viselsz-e még,
vagy csak kicsipogsz, fölmorzézol a sírból?
Eléggé akciós, cowboyos, eléggé amerikás:
veled ásatták meg. Letúrtál a sárga földig.
Lenyúltál.
Régi fotóidon az arc klasszikus Amish-arc.
Antik. Aztán ugye, jött az arcátültetés?
Éjfél van: hajlanak a síkok.
Befelé űrhajózni szabad-e most?
Lányregény-borítóról
hova mennek a csíkok?
Akarod még az eltérőt?
Megidézhetek egy „élőt”?
Számomra minden vers öndefinitív egy bizonyos – ám rejtett – pontról nézve. Pollágh Péter nehéz terepre téved, amikor (minden vers) öndefinitív mozzanatát központi témájának választja, azonban igen szerencsés döntésként az öndefiníciót (az eredet kérdését) nem emeli ki középpontjának rejtettségéből: ebben a visszahúzódásban teret enged más témáknak is. Azonban bár minden téma az eredet(i) kérdéshez nyúlik vissza, azok zavarbaejtő bősége (nyelvi meghatározottság, időbe-vetettség, Isten, technológia, szabadulás, visszatalálás, Magyarország történelme, az ország geopolitikája, intertextualitás, „a versköltészet célja” stb.) alig megragadhatóvá teszik az eredet meghatározásának a folyamatát, a vers „zajlását”.
A szöveg így kifolyik a kezeim közül. Nem látom miként zajlik: zajos lesz. A mottók persze előre bocsátják az intertextualitás bőségét és a nyelvi rétegzettséget a versben, mely többszörös rétegzettség inkább az idő- és hagyománybeli folytatólagosság felé dönti a versbeszédet (és nem feldarabolja azt); mégis, a lírai én elveszni látszik ebben a folytatólagosságban. Például József Attilául: míg őt leginkább a víz mellett üldögélve látom, a lírai én mintha fejest ugrott volna a Dunába. Mindez természetesen nem probléma, Pollágh Péter nyilvánvalóan kiváló úszó, nem véletlenül engedte azt sem, hogy az a rengeteg téma mellé ússzon, illetve valóban sokkal inkább éljük a posztmodern kavargás idejét, mint a rábámuló „ki vagyok én?” kérdések direktségét.
Mindemellett azonban hiába engedte magát bele a kavargásba a lírai beszélő, mintha mégis kapaszkodna már tűnt érvényű, illetve önmagukban sosem elégséges elemekhez. Ennek legszembetűnőbb példája a rímek, nyelvi játékok, a nyelv fölött érzett infantilis öröm megjelenése a szövegben. A Szabad-ötletek infantilizmusa az önazonosság magas foka, mely mögött az egész életmű húzódik. Ez az infantilizmus itt - mely a legmélyebben vall a nyelv ismeretéről és szeretetéről – kizárólag az intertextusra és a nyelvre hagyatkozik. A megidézett alak azonban már egy távoli, távolodó (elhagyható?) partszakaszon ül, a nyelv pedig önmagában nem képes megtartani ezt a terhet: át- és át van szőve, valamint az „én” is kilépett alóla: így nem nehéz nekem is hagynom elúszni.
Azt mondják sokat hazudok: Áron a harmadik nevem. Ez igaz. 22 éves vagyok. Ez még egy ideig. Az ELTE BTK-n tanulok, ez remélem tovább. Gyerekkoromban két évig őriztem egy darab mohát. Ó igen. Bízom az irónia szervezőerejében. Nemigazán. Érdeklődési köreim: versek, kutyák, náci filozófusok.
Comments